VINNARNA
Nomineringar & vinnare 2019
NOMINERADE
- AKADEMISKA SJUKHUSET ”VÄX IN I ROLLEN” Byrå: Coreworkers
- APOTEKET ”FÖR EN SJÄLKLAR KARRIÄR” Byrå: Whydentify
- NORDIC CHOICE HOTELS med CLARION HOTEL POST & REALGYMNASIET ”#HOTELLUTBILDNING I TOPPKLASS MED JOBBGARANTI” Byrå: Intern
- ERICSSON/IBM ”#HACKYOURWORLD” Byrå: Intern
- ADVOKATFIRMAN VINGE ”THE SEAT” Byrå: ANR BBDO
GULD
Akademiska Sjukhuset med ”Väx in i rollen”
Juryns motivering: Med avstamp i en tydlig målgruppsinsikt har vinnaren tagit fram en genomarbetat strategi, och med ett lika kreativt som trovärdigt innehåll levererat konceptet med både fin känsla och tydlig effekt.
SILVER
Ericsson & IBM med ”#hackyourworld”
Juryns motivering: Med ett högre syfte som motor och ett långsiktigt mål för ögonen har man tänkt att 1 + 1 blir 3 och skapat ett forum där framtidens medarbetare får bidra och inspireras på ett kreativt sätt.
BRONS
Apoteket AB med ”För en själklar karriär”
Juryns motivering: I en värld där mycket är lika har man lyckats hitta de unika beröringspunkterna. En utarbetad långsiktig strategi som trots tidigt skede redan har bevisat sig genom goda resultat.
NOMINERADE
- COMBITECH ”ESCAPE BOX CHALLENGE” Byrå: Coreworkers
- FÖRSVARSMAKTEN ”KOM SOM DU ÄR” Byrå: Volt
- REACH CONSULTING ”LITE NÖRDIGARE, LITE BÄTTRE” Byrå: Atterdalgruppen
- SCANIA SVERIGE ”THE BIG MISSION” Byrå: Intern
- UPPLANDS MOTOR ”VINNA TILLSAMMANS” Byrå: Wildfire
GULD
Combitech med ”Escape Box Challenge”
Juryns motivering: Med stora mått nytänkande, kreativitet och målgruppskännedom lyckas man med hjälp av sina egna medarbetare samla och trigga svårflörtade kandidater på ett föredömligt och effektivt sätt.
SILVER
Scania Sverige med ”The Big Mission”
Juryns motivering: Med en bred arsenal och fokus på gamification rullar man ut en högeffektiv kampanj med knivskarp precision till en missförstådd yrkeskår.
BRONS
Försvarsmakten med ”Kom som du är”
Juryns motivering: Genom att lyfta fram hela individen i en traditionstyngd verksamhet vågar man hålla fast vid sin långsiktiga Employer Branding-strategi för att bredda rekryteringsunderlaget och skapa mångfald.
NOMINERADE
- CIRCLE K ”CIRCLE K LIFE” Byrå: Intern
- MOVESTIC LIV & PENSION ”STOLTHET” Byrå: Intern
- POSTNORD GROUP ”C/O POSTNORD” Byrå: CLAN Communication / Culture Academy
- RAMBOLL ”SHAPERUNNER” Byrå: Garbergs / Growth Hackers
- SWECO ”URBAN INSIGHT” Byrå: Intern
GULD
Circle K med ”Circle K Life”
Juryns motivering: För att verkligheten alltid är den bästa storyn och ingen berättar den så bra som de egna medarbetarna. Alla och tillsammans. Då skapas mätbar effekt som både känns och märks. Vi hyllar också modet att släppa ordet helt fritt till medarbetarna och låta deras röst bygga varumärket.
SILVER
Ramboll med ”ShapeRunner”
Juryns motivering: Genom tydlig problemformulering och insikten att affär och medarbetare tillsammans bildar starkast tänkbara grund att bygga på, skapades en raksträcka från analys och strategi till genomförande – i formen av en anka. Resultatet? Imponerande förbättring på alla uppsatta KPIer.
BRONS
Movestic Liv & Pension med ”Stolthet”
Juryns motivering: Att skapa stolthet och gemenskap, få fler att söka lediga tjänster och minska sjukfrånvaron radikalt genom att lansera värdeorden i organisationen – en gång till – är inte lätt. Systematisk onboarding från ledning till individuella team, möjliggörande av input från alla, implementering av digitala verktyg för att förflytta attityd och beteende i avgränsade, målstyrda och mätbara pulser blev svaret. När kaffet sen började smaka riktigt gott i medarbetarmätningen visste man att det lyckats och kraften i medarbetarengagemanget frigjorts.
NOMINERADE
- APOTEKET AB ”RECEPT FÖR SNABBARE INTEGRATION” Byrå: Intern
- BILLERUDKORSNÄS ”MEDARBETAREKALENDERN” Byrå: We Select
- FÖRSVARMAKTEN ”KOM SOM DU ÄR” Byrå: Volt
- STENA LINE ”WOMEN IN MARITIME” Byrå: Intern
- UNICUS SVERIGE ”ETT OVANLIGT KONSULTFÖRETAG” Byrå: Intern
GULD
Unicus Sverige med ”Ett ovanligt konsultföretag”
Juryns motivering: Ett litet IT-konsultföretag har parkerat i våra hjärtan för de har gjort affär av en stor samhällsutmaning. Med blygsamma resurser har de växt sig starka och skapat nytta för kunderna, samhället och livskvalitet för de skarpa hjärnor med Asperger som är företagets varumärke och stolthet.
SILVER
Stena Line med ”Women in Maritime”
Juryns motivering: En riktig vattendelare inom inkludering. Här tar man position som regnbågskrigare, slåss för absolut jämställdhet och vågar utmana jargongen och konventionerna i en hel bransch. Det görs med många olika initiativ, full transparens och imponerande effekt.
BRONS
Försvarsmakten med ”Kom som du är”
Juryns motivering: För sättet att spränga kreativa ramar, ladda upp varumärket med trovärdighet och använda långsiktighet och konsekvens som honnörsord. Nu drar vi en ny lans för deras sätt att spegla mångfalden i försvaret på ett anslående coolt sätt som når verkan i målet.
NOMINERADE
- KNOWIT INSIGHT ”INFLUENCER MARKETING & DATADRIVNA KONVERSATIONER” Byrå: Zmash
- RAMBOLL ”SHAPERUNNER” Byrå: Garbergs / Growth Hackers
- SCANIA SVERIGE ”THE BIG MISSION” Byrå: Intern
- SÖDERBERG & PARTNERS ”DIGITAL BAKGRUNDSKONTROLL” Byrå: SRI
- TELE2 ”DIGITAL AD AUTOMATION” Byrå: Adway
- UPPLANDS MOTOR ”VINNA TILLSAMMANS” Byrå: Wildfire
GULD
Ramboll med ”ShapeRunner”
Juryns motivering: På en marknad där arbetsgivarna krigar stenhårt om kompetensen har guldmedaljören valt en egen ansats. Den är kreativ, annorlunda, teknikorienterad, integrerad och medskapad av medarbetarna. Lösningen kombinerar också intern aktivering, kundinkludering och extern talangjakt. Resultaten talar sitt tydliga språk. Kandidatvolym, kännedom och medarbetarengagemang har stärkts markant, och de fina PR-effekterna är pricken över i.
SILVER
Söderberg & Partners med ”Digital Bakgrundskontroll”
Juryns motivering: Ett litet projekt. Mest IT. Men inte bara med stora fördelar både för intern effektivisering och datasäkerhet, även för medarbetar- och kandidatupplevelsen. Kanske inte så sexigt. Men rätt självklart. Silvermedaljören sätter en ny standard för branschen med en helt innovativ digital förflyttning som ökar omställningshastigheten till digitala processer för HR och stärker arbetsgivarmärket.
BRONS
Knowit Insight med ”Attrahera nya kandidater med influencer marketing och datadrivna konversationer”
Juryns motivering: På en hårt konkurrensutsatt kandidatmarknad har bronsmedaljören visat stor insikt och mod genom att basera sin jobbkommunikation på nya, alternativa teknologiska lösningar. För en mycket begränsad budget har man lyckats öka inflödet av kandidater, höja konverteringsgraden och landa på en kostnad på dryga tusenlappen per kvalificerad kandidat. Hatten av från juryn.
NOMINERADE
- EVRY ”BEAUTIFUL CODE” Byrå: Coreworkers
- LINKLATERS ”DRÖMJOBBET PÅ LINKLATERS” Byrå: Pentagram Film
- SANDVIK ”THE SMASH-PROOF GUITAR” Byrå: Forsman & Bodenfors
- TELIA COMPANY ”#PEOPLEatTELIA” Byrå: Strateg
- ADVOKATFIRMAN VINGE ”THE SEAT” Byrå: ANR BBDO
GULD
Sandvik med ”The Smash-proof Guitar”
Juryns motivering: Med stor målgruppskännedom, slagkraft i genomförandet och glimten i ögat lyckas de visa vilka de är, vad de gör och når ett förkrossande resultat. Vinnaren sätter produkten i centrum, men gör medarbetarna till de sanna hjältarna.
SILVER
Evry med ”Beautiful Code”
Juryns motivering: Denna passionerade hyllning till nördarna får dig att i smyg själv vilja vara en av dem – för att kunna vara med, skapa resultat och göra världen en smula bättre. Med ett barns hängivenhet kliver de fram och löser ett viktigt problem. Employer branding från hjärtat, helt enkelt!
BRONS
Advokatfirman Vinge med ”The Seat”
Juryns motivering: Med en fantasieggande historia, som inte nöjer sig med att vara annorlunda, visas de hur employer branding kan vara ett sätt att förändra sitt företag på djupet. Deras gedigna arbete gör att de har en trygg sits för sina fortsatta employer branding-insatser.
NOMINERADE
- FÖRSVARSMAKTEN “KOM SOM DU ÄR” Byrå: Volt
- RAMBOLL “HELPING PEOPLE BREATHE CLEANER” Byrå: Garbetgs / Growth Hackers
- SANDVIK “THE SMASH-PROOF GUITAR” Byrå: Forsman & Bodenfors
- ADVOKATFIRMAN VINGE “THE SEAT” Byrå: ANR BBDO
- ÖREBROKOMPANIET & HANDELSKAMMAREN MÄLARDALEN “RÄDDA EN STOCKHOLMARE” Byrå: Lebowski
GULD
Sandvik med “The Smash-proof Guitar”
Juryns motivering: För att frälsa sin potentiella publik måste man veta vilka strängar man ska spela på. Genom att låta produkt och strategi bli ett, imponerar man med sitt tekniska kunnande och hamrar fram ett råmaterial som inte bara klingar skönt, det blir en tonsäker rörelse och ett artisteri som tillsammans skapar en hit i världsklass.
SILVER
Örebrokompaniet & Handelskammaren Mälardalen med “Rädda en Stockholmare”
Juryns motivering: Det är synd om människan. Med hög förståelse och väl pålästa om läget i landet vill insiktsfulla människor rädda andra människor från det omänskliga genom medmänsklighet. Med lågmäld humor, hög igenkänningsfaktor och enkelhet fångar man vansinnet och erbjuder räddningen i form av vägen till ett bättre liv.
BRONS
Försvarsmakten med “Kom som du är”
Juryns motivering: Allas lika värde är inte bara en arbetsplats, utan även ett syfte att slåss för. Ett ställningstagande att försvara. Genom att visa sina rätta jag, personligheter, egenskaper och bakgrunder – utmanas tanken för vem som helst att ansluta sig. Det är liksom bara att komma. Som du är.
NOMINERADE
- CIRCLE K “CIRCLE K LIFE” Byrå: Intern
- COMBITECH “ESCAPE BOX CHALLENGE” Byrå: Coreworkers
- RAMBOLL “ENGINEERING FOR LIFE” Byrå: Garbergs / Growth Hackers
- SCANIA SVERIGE “THE BIG MISSION” Byrå: Intern
- UPPLANDS MOTOR “VINNA TILLSAMMANS” Byrå: Wildfire
GULD
Ramboll med “Engineering for Life”
Juryns motivering: I knivskarp konkurrens har årets Grand Prix-vinnare lyckats skapa en väl förankrad strategi som gifter employer brand och affär. Vinnaren har visat kreativ höjd i ett antal sammanhängande aktiviteter, som förenas i ett långsiktigt ambitiöst employer branding-arbete – mot en unik position. Ingenjörsskap för ett bättre liv är inte bara viktigare än någonsin, det är också ett vinnande koncept med tydlig mätbar effekt
SILVER
Upplands Motor med “Vinna tillsammans”
Juryns motivering: Om konsten att övertyga en ledningsgrupp att lösningen på kompetensförsörjningsbehovet är att anställa två personer istället för en. Silvermedaljören visar att bäst resultat uppnås genom ett långsiktigt och gediget employer branding-arbete med absolut lyhördhet för medarbetarna. Från analys och strategi med tydliga mål, via ett differentierat erbjudande till en alldeles egen kandidatfabrik. Allt byggt på verkligheten.
BRONS
Scania Sverige med “The Big Mission”
Juryns motivering: Ett stort grepp på en stor utmaning. Att både förändra synen på ett yrke som omgärdas av fördomar och missförstånd, och att sätta det i ett större sammanhang är imponerande. Genom kommunikationsinsatser som i flera steg engagerat målgrupperna både i det fysiska och digitala rummet, skapas förutsättningar för en långsiktig problemlösning.